Mediální dílna
Aplikace Mediální dílna
Základním školám, středním školám, ale i neziskovým organizacím nabízíme zdarma k využití aplikaci Mediální dílna, která přináší nástroje a metody pomáhající navést děti a teenagery k reflexi vlastních postojů na výzvy současnosti. Dílna nenabízí řešení těchto problémů, není pokladnicí „pravd“, nehodnotí, co je „dobře“ a co „špatně“. Mladým lidem by měla především ukázat, že tou hlavní výzvou je zodpovědné nakládání s vlastním úsudkem a prohlubování ostražitosti před předsudky, demagogiemi a ideologiemi jakéhokoliv typu.
Páteří dílny jsou 3 tvůrčí aktivity, které jsou doplněny dalšími úkoly tak, aby vznikl vyvážený a ucelený vzdělávací program, uplatnitelný v rámci různých předmětů. Samotnou aplikaci doplňuje i metodika, která je primárně určena pro pedagogy a pedagožky ve školním prostředí, ale lze ji dobře využívat i v jiných organizacích pro preventivní programy.
Pro školy navíc nabízíme možnost bezplatných seminářů, ve kterých pedagogy a pedagožky naučíme, jak s mediální dílnou pracovat.
Tolerance - V čem jsme jiní, a v čem stejní?
Lidé jsou si v mnoha věcech podobní a v některých velmi rozdílní. Existují vedle nejrůznějších odlišností nějaké hodnoty společné všem napříč politickými režimy, kulturami a náboženskými vyznáními? A pokud ano, jaké to jsou? Co nás spojuje s člověkem žijícím na druhém konci světa, který má úplně jiný způsob života? Dokážeme porozumět jeho pohledu na svět a tolerovat jeho odlišné zvyky a chování? A co je to vlastně tolerance? Je důležité být tolerantní? A kdy se přílišná tolerance stává naší slabinou?
Při tvorbě plakátu (dvojportrétu) na téma „Jsem jako ty“ budou žáci a žákyně konfrontováni s tváří a příběhem zcela neznámého a jim vzdáleného člověka jiného životního stylu, etnického původu nebo vyznání. Svou tvář spojí s tváří tohoto „cizince“ a budou hledat společné téma, které je s ním přes odlišnosti pojí dohromady. Výsledkem je plakát, který mohou vytisknout nebo sdílet on-line.
Předsudky – Dělají šaty člověka?
Všichni jsme to už někdy zažili. Někdo si nás „zaškatulkoval“, aniž by o nás něco opravdu věděl. Dostali jsme nálepku, aniž bychom si o to říkali, někdo nás hodnotil skrze vlastnosti nějaké skupiny. Lidé se k nám pak chovali ne podle toho, jací jsme, ale podle toho, k jaké skupině podle nich patříme. A pravděpodobně jsme se takto někdy zachovali i my k někomu jinému. Tohle prostě děláme všichni, často nevědomě. Dokážeme si všimnout vlastních předsudků? Jsme schopni nesoudit ostatní podle příslušnosti k nějaké sociální, etnické nebo náboženské skupině? Jsou předsudky jen špatná věc, nebo nám v něčem naopak můžou pomoct? Žáci a žákyně budou zpracovávat příběhy a situace z každodenního života, ve kterých hraje významnou roli uplatňování předsudků vůči jednotlivci na základě příslušnosti k nějaké skupině. Budou zkoumat postoje a reakce různých aktérů v příběhu a z pozice vypravěče komentovat situaci nebo navrhovat její rozřešení. Výsledkem jejich práce bude ozvučený animovaný spot / komiks.
Žáci a žákyně budou skrze tvorbu komiksu zkoumat modelové situace, ve kterých je vůči hlavnímu aktérovi uplatňováno jednání vycházející z předsudků. Smyslem dílny ale není hledání hrdinů ani hon na pachatele, není důležité třídit „dobro“ a „zlo“. Pomozte žákům a žákyním uchopit situace co nejautentičtěji. Podpořte je v tom, aby s příběhy pracovali zcela svobodně, intuitivně, bez přílišné snahy zpracovávat je dle společenských šablon nebo norem. Veškerý „osobní“ materiál, který se v příbězích objeví (např. hlášky a názory aktérů včetně vulgarismů nebo rasistických poznámek), je pro vás důležitým indikátorem toho, jak daný žák téma vnímá a v jakém prostředí se pohybuje. Teprve na základě osobního materiálu je možné v další fázi pomoci žákovi nahlédnout na vlastní východiska, názory a postoje (které většinou nevědomě do příběhu otiskl) a pokusit se jej posunout v jeho uvažování o tématu. K tomu nejlépe slouží skupinová práce a prezentace komiksů v žákovském kolektivu.
Haló efekt - Je první dojem ten správný?
Dílna je určena studentům a studentkám, kteří chtějí více pochopit téma předsudků a diskriminace. Upozorňuje na neblahé důsledky jednoduchých černo-bílých řešení a úsudků. Dílna může fungovat samostatně nebo navazovat na předchozí komiks. Vede studenty a studentky k tomu, aby si uvědomili vlastní identitu, šli více do hloubky, vyhledávali informace a kladli srozumitelné otázky. Jedná se o dílnu, ve které studenti musejí být kreativní od začátku do konce.