Jak lektorovat restorativně?
S naší Norskou partnerskou organizací Trygg Læring máme nastavenou intenzivní spolupráci, která mimo jiné zahrnuje dvě návštěvy norských kolegyň v ČR jeden výjezd realizačního týmu do Norska. O první návštěvě si můžete přečíst v článku Sbíráme recepty na snižování nenávistných projevů z Norska o výjezdu pak více naleznete v aktualitě s názvem Zahraniční cesta realizačního týmu do Norska (7. 6. – 10. 6. 2022). A jak probíhal druhý pražský workshop s naší partnerskou organizací se dozvíte v následujících řádcích.
Restorativní přístup ve vlastní praxi
V aktivitě Domluvíme se naši lektoři do škol přinášejí nejrůznější témata spojené s komunikací, jedinečností a jinakostí a řešením konfliktních situací. Projektové dny jsou postavené na zážitkové pedagogice a práci s vlastní zkušeností. A protože chceme, aby byla naše činnost ve škole co nejlepší, dává nám smysl investovat do času, kdy se můžeme zastavit, zamyslet se nad výzvami, které se v praxi objevily, nasdílet si zkušenosti a ohlédnout se za proběhlými projektovými dny.
Právě takové ohlédnutí se pro nás připravily naše norské kolegyně – Mari a Gunhild. Ve dvoudenním programu, který proběhl v říjnu 2022, jsme se vraceli ke konceptům nenásilné komunikace a eskalace konfliktu a aplikovali je na reálné situace z projektových dní. Workshop byl postaven na aktivitách, díky kterém jsme mohli učit z vlastního prožitku.
Geometrické útvary
Pojďme si náplň našeho workshopu představit na příkladu. Jednou z aktivit, které si pro nás Mari a Gunhild připravily, byly Geometrické útvary. Aktivita probíhala ve dvojici, kdy jeden z dvojice měl obrázek složený z nejrůznějších útvarů a snažil se druhému co nejlépe předat, jak obrázek vypadá. Posluchač zadání kreslil na prázdný papír. Některé dvojice byly sladěné, nastavily si proces, úkol braly jako společný. V některých komunikace fungovala hůře. A právě tyto rozdíly Mari a Gunhild nasvítily pomocí užitečných otázek v reflexi. Jak spolu komunikovat, abychom se cítili dobře? Co fungovalo a co nikoliv? Jsme si vědomi vlastních spouštěčů? A jak se nám daří s těmito aspekty pracovat v rámci lektorské dvojice na projektových dnech? Funguje dvojice jako tým?
Co nás čeká dál?
V průběhu dvou dnů lektoři reflektovali získané zkušenosti a pojmenovávali, co potřebují, aby se jim pracovalo co nejlépe. Věříme, že naše společná práce s norským partnerem vede k tomu, že restorativní přístup předáváme na škole nejen v rámci aktivit, ale i vlastním lektorským přístupem. Nové podněty a inspirace lektoři využijí v rámci projektových dní, které budou probíhat až do června 2022. S Mari a Gunhild jsme se na workshopu viděli naposledy naživo, ale jinak naše spolupráce zdaleka nekončí. Už v lednu se těším na online setkání, na kterém navážeme na témata, která jsme otevřeli v Praze.